top of page

Pilotprosjekt i lokal butikk: Med noen tastetrykk serverer Jesper både middagstips og tilbud


PRØVEPROSJEKT: Et nasjonalt prøveprosjekt er på gang i Sandefjord, og Jesper Øien ser så langt flere fordeler for både de ansatte og kundene. Foto: Ann Kristin Saastad

De siste ukene har de etablerte plakatene i butikken på Kilen fått en digital «konkurrent»: Skjermer plassert ved både inngangen, i de ulike avdelingene og ikke minst bak selve ferskvaredisken.

Så når kundene venter på tur for å handle kjøtt eller fisk - vil de kanskje samtidig få se hvordan en torskemiddag tilberedes. Det har allerede vist seg å inspirere til fiskehandel.

– Vi har faktisk fått flere tilbakemeldinger fra kunder, som etter å ha sett den lille filmsnutten, har valgt å kjøpe torsk til middag. De visste ikke at det var så enkelt å tilberede den, sier daglig leder hos Meny Indre Havn, Hans Gunnar Wolf.

Det var like før årsskiftet at forretningen takket ja til å være Sandefjord-bedriften Mobit's pilotprosjekt, og fikk montert ni skjermer i forretningen. Mobit leverer lisenser, nettverk og bredbånd som skal gi kundene den nye skjermopplevelsen - og butikken en enklere hverdag.


SPARER TID: Kristian Gunnestad, bedriftsrådgiver hos Mobit Sandefjord, mener butikkene kan spare mye tid ved bruk av skjerm, kontra plakater.

Bruker mye tid på plakater

Så langt synes både Wolf og Jesper Øien - som er den som kjenner nykommeren hos Meny best - at det er en spennende vei å gå.


Mens de står og prater ruller ukens tilbud over skjermen like ved dem, tilbud Øien enkelt kan bytte ut med noe helt annet bare via et par tastetrykk. Og nettopp det betyr en enklere hverdag.

– Jeg kan ikke se at de tradisjonelle plakatene kan byttes fullstendig ut, for det er ikke overalt det passer med skjerm. Men en kombinasjon har jeg troen på, sier Øien.

Han ser blant annet for seg at den digitale løsningen kunne passet godt på enden av samtlige reoler, der det i dag er ordinære plakater. Bare det ville spart de ansatte for mye arbeid og ikke minst mye papir og blekk.

Øien forteller at det å laste ned de ulike tilbudene, for så å skrive dem ut i riktig format - og deretter sette dem opp i butikken fort kan ta en hel formiddag.

– Vi ser flere fordeler med de nye skjermene, og i løpet av den tiden vi har hatt dem, har løsningene blitt bedre og bedre. Mobit responderer raskt når vi kommer med innspill, sier Øien.

Sparer tid

Han erfarer at de nye «reklamevinduene» har et helt annet blikkfang enn en statisk plakat, og med muligheten for raske skifter er det lett å «hive seg rundt».

– Er det en dag vi har bestilt inn ekstra mye reker, men ser at det ikke ble den sommerdagen vi forventet - og salget av reker går tregt, kan vi med noen tastetrykk sette ned prisen og kjøre tilbudet over samtlige skjermer, skyter Hans Gunnar Wolf inn.

Han tør ikke si hvor Meny Indre Havn «ender» i den nye skjermhverdagen. Det er for tidlig å si.

Hos Mobit Sandefjord forteller bedriftsrådgiver Kristian Gunnestad om pilotprosjektet med innlevelse og entusiasme:

– Plakater er tungvint sammenlignet med skjermer. Plakater må fysisk settes opp og inn i rammer, og tas ned, og det skal printes og senere kastes. Når all denne informasjonen kjøres digitalt, blir det mer effektivt i form av tid og penger.

Bedriftsrådgiveren har estimert besparelsene skjermene utgjør, men disse tallene holder han for seg selv og oppdragsgiveren Norgesgruppen.


BILDER OG FILM: Bak ferskvaredisken dukker det både tilbud og små filmsnutter opp på skjermene. Kanskje lurer du på hvordan du tilbereder en torskemiddag? Foto: Mobit Sandefjord

Først ut

Gunnestad forteller at de nye skjermene kan kobles til innhold Meny legger på egne nettsider. Innholdet kan varieres med nasjonale, regionale og lokale budskap, og også rigges for ulike digitale plattformer og såkalt «taggs».

- Når en medarbeider i markedsstaben til Norgesgruppen setter opp en nasjonal kampanje på wienerpølser til 17. mai, kan vedkommende merke denne kampanjen med tagger som «alle ferskvare skjermer», «alle butikker», eller «sør-Norge», sier Gunnestad.

Han forteller at teknologien for å styre skjermene, samt innhold, skjer på utsiden av datamuren til Norgesgruppen med tanke på IT-sikkerheten.

– Vi toucher ingen interne data, og kildene vi bruker er hentet fra åpne grensesnitt, forteller han.

Saken er hentet fra Sandefjords Blad


75 visninger0 kommentarer
bottom of page